mandag den 31. januar 2011

Nogen gange altså!

De danskere der sidder i Ægypten og ser en revolution rulle sig ud for øjnene af sig, har efter eget udsagn fået et 'lorte-tilbud', om at komme på en flyver, hvis de lover selv at betale hvad det måtte koste? Det er der nogen af dem, der er forargede over...?

Betal, pantsæt golfkøllerne, gør noget. Sæt jer da ombord og flyv hjem, og så vent med moralske kvababelser til I sidder hjemme i IKEA-sofaen og med forargelse i stemmen kan lade jer interviewe af dem der gider, mens I harmdirrende fortæller, at I selv kommer til at hænge på en regning for at redde livet?

Det er egentlig ikke fordi jeg skal revse min egen samtid, men jeg er ikke i tvivl om at folk på vej til koncentrationslejr under krigen, eller vietnamesere med napalm regnende ned om ørerne gladeligt ville bytte ALT de ejede for at komme et sted hen med fred. At sidde i en krigszone og tinge om sin transport... Jeeezz Main!

Jeg er for peace og alt det der, men da ilden brød ud i Algeriet, og siden bredte sig til Tunesien, Sudan og Yemen, der kunne det da godt være, at man skulle overveje om dykkerferien til haj-paradiset nu også var så sikker, som rejsearrangørerne påstod? Jeg mener den situation har været undervejs og til at forudse, og mig bekendt tvinges ingen til at rejse til Ægypten, måske bortset fra et par embedsmænd ala ministre, ambassadører eller konsuler, som kan føle et moralsk/erhvervsmæssigt pres, men de skal nok altid komme ud, og evt. selv betale i situationen mod kompensation bagefter, så det er næppe den danske konsul, der har klaget over udsigten til dyr hjemtransport?

2 kommentarer: