torsdag den 8. juli 2010

Retningslinjer fra fødevareministeriet

Ministerrokaden ved at være på plads herhjemme, og allerede nu er fødevarminister DFO klar med et udspil til retningslinjer for sovs og lignende. Nogle af reglerne er regler der længe har været uskrevne, andre er nye tiltag, som forventes fuldt implementeret medio juli 2010.

En af de gamle regler, som nu kommer på skrift er Ketchupdirektivet, som de facto har fungeret siden 1976. Det betyder at 'det amerikanske krydderi' primært kan ses som en magtkamp mellem børn og voksne. Børnene synes ikke tomater bør indtages uden at de er blendet med eddike og sukker, mens voksne mener at 'ikke al mad skal smage ens'. Derfor blev der indgået et kompromis, som tillod ketchup til pølser, pommes fritter, men ikke på spaghetti og kødsovs på førstedagen. Genopvarmet kødsovs er undtaget og må gerne ketchuppes.
Alle andre fødevare bør ikke ketchuppes, men kan undtages med diverse chilisalsaer. Ketchup må ikke blandes med andre sovser, herunder remoulade eller mayonaise, på tallerknen. Undtagelsesvis kan ketchup indgå i grillmarinader o.lign. det skal dog blandes i en skål i køkkenet forud for anvendelse. Alt andet er uappetitteligt!

Remoulade er som udgangspunkt kun til fisk og pommesfritter. Spegepølse er dog undtaget, da de er et røget og krydret kødblandingsprodukt. Remoulade hører under ingen omstændigheder hjemme i en burger eller til pølser, hverken grillede, stegte eller kogt.

Er man et sovsesvin er der hjælp at hente i sød chili og mango chutney som må indtages til alt undtagen koldskål!

7 kommentarer:

  1. Det lyder som regler, der ligner vores herhjemme en del.
    Vi får rigtig sovs ca. tre gange årlig, og jeg har altid ment, at ketchup er en hån til kokken.
    Dog tillader vi altså remo til pølser.

    Vi har også haft, og har stadig en kamp herhjemme, når den står på burgere. Sygeplejersken elsker syltede agurker, ketchup og remolade i burgeren, som jeg så til gengæld ikke kalder en burger, men en bøfsandwich.
    I mine øjne er en burger med salat, frisk agurk, tomat, løg og dressing.
    Han vil have en frisk skive ost, og jeg vil have den smeltet ud over bøffen.
    Nu på 8. år (GULP!) tager vi den stadigvæk op de par gange om året, der står burgere på menuen.

    SvarSlet
  2. @Nette - Hvad med jeres børn...? Har de ikke en mening? Og Nette, remo til pølser? Nejnejnej, blev der sagt!

    SvarSlet
  3. Jep, er enig i dine regler. Har opgivet at oplære Manden. Han spiser remo til rigtig mange ting, og så blander han det hele sammen på tallerkenen...tsk tsk.
    Men sød chili og mango chutney til ALT? Er det ikke det samme som at sætte en flaske ketchup på bordet?

    SvarSlet
  4. @Husmoder - Nej, det er det ikke, bare fordi, når man er minister er ens ord lov. Se på regeringen vi har for tiden!!!

    SvarSlet
  5. Jeg er sådan set fuldstændig ligeglad med, hvad mine børn mener. Hvis jeg laver maden, og vil de have noget af den, så skal de altså ikke sidde og hælder en masse kunstig tomatsovs ud over den. Sådan er det bare. Men måske ser jeg anderledes på det, fordi jeg faktisk er levnedsmiddeluddannet. - For mig er det en direkte fornærmelse at gøre det.Som om min mad ikke smagte godt nok uden.

    Jo, remoulade er godt til pølser. Det smager fantastisk, selvom det feder, men helt ærlig, en hotdog uden remoulade er sgu som en labre larve uden karamelovertræk. (Mand: tænk på slik nu. Altså, Haribos...)

    Jeg vil give Husmoderen ret i, at hvis man pludselig spiser chutney til alt ting fremfor ketchup, så kommer det ud på et.
    Vi har altid noget græsk yoghurt, Fromage Frais el. lign i køleren, og laver gerne en lille hurtig dressing med det, men altså sådan, at den bliver brugt på chutneyniveau, ikke på sovseniveau.

    Husmoder: Jeg har også en mand, der gerne vil spise majo og remo til alt, og som også gerne overøser ungernes madpakker med selvsamme.
    Så jeg ved, hvad du har været oppe imod, og kan godt forstå, du har opgivet. :-)

    SvarSlet
  6. Nånå, så trækker man lige ministerkortet:D

    Og det ER da en fornærmelse med et læs ketchup når man lige har stået og svedt (i) over gryderne. Det samme med min far som altid putter ekstra salt på. Får altid lyst til bare at bede ham om at stoppe med at ryge i stedet for at smadre maden. (Og spise alt for meget salt.)

    Skam Jer! Mad-terrorister!

    SvarSlet
  7. Hørt! Lad os vælte den regering. ;-D
    Det kunne næsten blive, som da Haugaard lovede mere nutella i feltrationerne.

    SvarSlet