tirsdag den 4. maj 2010

0 skridt frem og 5 tilbage...

En rigtig lortedag...

Forhistorie:

På skolen (friskole i landdistrikt) er cykler en del af 'penalhuset'. De cykler tit, til alt, skov, bibliotek osv. Da jeg blev skilt var det november. Cykelsæsonen var overstået og dermed ude af tankerne. Det var sådan at professor Teflon kørte på en cykel der var købt brugt til ham for 2-3 år siden. Dermed var den både for lille og slidt i stykker. Gnavpot havde en cykel han fik i fødselsdagsgave da han fyldte 6 eller syv (han bliver 10 år om 14 dage).

Vinteren gik. Tingene udviklede sig. Pengene blev små og børnene store. En dag var det forår, og for en gang skyld var jeg på forkant med situationen. I marts begyndte jeg at scanne dba.dk, og med lidt held fandt jeg to drengecykler til 200,-/stk... Godt nok omkring Randers, men forårssolen skinnede, jeg havde børnene, og dermed bilen, så en lørdag brugte vi fire timer og 400,- + benzin på at skaffe størrelsessvarende cykler. Drengene var i godt humør og glade for at få, taknemmelige over ikke at skulle 'dværge rundt' på småt metalskrot længere.
Faktisk var vi alle så tilfredse, at turens længde, glædesrusen og tilfredsheden med at vi billigt kunne skaffe cykler i de ønskede størrelser, at grundigheden, da vi, efter halvanden time, kom frem, var forsvundet som dug for den stærke forårssol. Derfor fik vi ikke tjekket om alle eger var på den første cykel (den forudseende læser vil allerede nu gætte at det var de ikke!) Da vi, efter endnu en halv time, kom frem til cykel nummer to, var Gnavpot så utålmodig efter at få 'sin' cykel, at han lige trillede en omgang rundt på vejen.
- Den er god far!
Pengene op af lommen og hjem igen. To timer ventede forude, og weekend i bilen er trods alt ikke livretten.

Hjemme igen opdagede jeg at cykel to hverken kunne få sadlen sat ned eller skifte gear. Desuden var dækkene helt slidt ned! Dumme far, for nu ventede der udgifter til dæk, eller alternativt et utal af lapninger, samt gode benmuskler til Professor Teflon, fordi han var nødt at have cyklen med defekte gear, for sadlen kunne ikke sættes ned.
Ingen af cyklerne havde lås!

Men bottomline: 2 knap brugbare cykler i næsten korrekt størrelse skaffet og bragt til skolen. Dagen efter startede de med cykelture på skolen. Dejligt for en gang skyld at være på forkant!

Så meget for forhistorien, men det uundgåelige drama måtte komme...

Forleden var Professor Teflon punkteret på forhjulet (med tanke på dækkenes tilstand mirakuløst at det først skete nu). MUM havde ungerne, og fik bragt cyklen hjem til mig da jeg skulle have børnene i denne uge. Den anden cykel kom også hjem, så der kunne komme låse på.

Jeg fik lappet cyklen i weekenden og var så heldig at der var et fantastisk tilbud på cykellåse (tag 2 til 100,-/stk og få en kasse Ripasso gratis). De to låse kom også på, og her burde jeg så have kørt cyklerne med i skole mandag. Men mer vil have mer, så jeg fandt spanden med cykelprojekter i kælderen, hvori der lå nogle af de dersens moderne magnetlygter (den slags der ikke kræver batterier eller tænd sluk, men som alene virker ved at hjulene kører rundt).
Dem kunne jeg ikke nå at montere i weekenden, men tirsdag skulle C-klassen på gåtur for første gang i år, men bagefter kunne tumlingedrengene da lige lære at montere cykellygter.
Så jeg fik altså mokket cyklerne bag på bilen og lygterne i tasken. Så langt så godt, men nu slutter harmonien...

For da jeg trillede ind på skolens parkeringsplads, ramte jeg et hul, og begge cykler røg af. Det resulterede i en gang kluddermor med metal, og baghjulet der før manglede fire eger forskellige steder manglede nu pludselig ti. Ved siden af hinanden. Det var selvfølgelig den cykel der kunne skifte gear og justere sadlen, mens cyklen der ikke kunne skifte gear og havde nedslidte dæk slap mere nådigt.

Dagen i går gik altså med at bukke jern, så to halvdårlige cykler nu blev til en middelgod. Det krævede flytning af et styk baghjul og udskiftning af et dæk. Men lygterne var stadig i plastikken.
Nu manglede jeg altså en cykel, til et af børnene, så det var unægtelig et tilbageslag af de store. Jeg var sur, irriteret og frustreret.

Her kom CPB igen som en frelsende engel, hendes lillebror, Uncle V (han er 13, men ungerne kalder ham bonusonkel og griner) havde måske en cykel han var vokset fra? en halv time senere havde hun skaffet en cykel størrelse ca. 10 år! Pris 150,-

I dag har jeg så lappet Uncle V's aflagte, sat magnetlygter på 'det reddede vrag' og kørt den ud til skolen.

Så status er nu: 2 cykler, med dæk, gear, låse og lygter. Så måske et halvt skridt frem?

2 kommentarer:

  1. Inden du ser dig om skal du rode med Puch Maxier :D

    SvarSlet
  2. Ja tak, og så har vi balladen... Men så længe det bare er cykler, så nyder jeg bare min lille bibeskæftigelse som deltidsmekaniker, omend timelønnen er latterlig lav, selv sammenlignet med børnearbejdere i asien!

    SvarSlet