torsdag den 25. februar 2010

Tag hvad du behøver og lad resten stå...?

For et par år siden besluttede MUM og jeg at flytte fra Falster til Horsens. Vi savnede mere by, flere relationer og mindre landboforeningsstemning. Vi boede i en død by der hed Muggen Røv, hvor pizzariaet og tanken var det eneste der var åbent lørdag efter klokken 15.

Vi kiggede på kontoen, på landkortet og hinanden, og umiddelbart kunne vi sagtens udelukke de tre store universitetsbyer. København for dyrt, Århus ligeså, Ålborg var for langt væk! Odense så? Næh, ingen af os havde relationer eller følelser for Fyn, andet end at det er det store bump man rammer, når man skal hjem fra Jylland (her skal jeg undskylde til ihvertfald Lis, men muligvis også andre, men sådan havde vi det).

Vestjylland var for fladt, for forladt, for langt væk og for gråt! Så valget stod mellem noget Skanderborg-Vejle-Silkeborg-agtigt noget... Og her sneg fængselsbyen sig altså ind! Med billige priser og charmerende byliv, centralt placeret i DK og hav, skov og bakker, så var det ligesom mejslet i sten...

Vi søgte længe, vi søgte grundigt, men som i eventyrene var husene enten for små, for dyre, for nye eller for gamle... Indtil vi fandt en perle der matchede... Det var det største hus, det var det billigste, det havde den perfekte atmosfære, det lå rigtigt i forhold til sol og vind, det lå i et stille kvarter, men tæt på centrum... Kort sagt: Det var perfekt - næsten...
Det manglede tag! Det vil sige selvfølgelig var der tag på, men det var i en sløj forfatning. Det skulle skiftes. Færdig! Ingen diskussion!

Efter kontakt til flere forskellige tømrerfirmaer fik vi strikket det sammen, så huset + 250.000 præcis ramte vores loft for købekraft. 250.000 var nemlig præcis hvad tømreren vi havde mest fidus til skulle have for at lægge taget.
Han sagde bl.a.
Tømrer Lars - Næstefter hus og bil, er tag jo den største investering man gør, så det skal bare være i orden.

Vi skulle overtage huset 1/4, og vi blev enige med tømreren om at vi lige så godt kunne komme i gang med det samme, så vi ikke skulle vente for længe på at få 'vores nye hus'. 20/4 ville hans folk komme og begynde at sætte stillads op! Så skulle vi regne med at det ville tage omkring to ugers tid at lave taget!

Vi arbejdede begge udenfor byen, og derfor var aftalen at vi bare skulle lade kælderdøren stå ulåst, så stilladsfolkene kunne komme om i haven. Stor var min forundring 20/4, da jeg kom hjem fra arbejde og ingen stilladser kunne se?!?
De kommer nok i morgen? Samme historie, men ingen stål om huset da jeg kom hjem fra arbejde?!?! Så i morgen da?!?!
Men heller ikke 22/4 var der skyggen af arbejde udført på huset!
Jeg ringede til Tømrer Lars og spurgte om jeg havde misforstået noget?
Lars - Vi er lidt forsinkede fordi vi er ved at lægge tag på en ejendom på Fyn.
Hvad rager det mig? tænkte jeg, men når man har en kvar million på højkant sluger man stolthed og harme for at få glade håndværkere...
DFO - Hvornår tror du så de kommer?
Lars - Mandag skulle de meget gerne komme og sætte stillads op...

Mandag...? Gæt selv! Intet spor af noget stillads!
Lars - Det forstår jeg ikke? Er du sikker?
Er manden total idiot? Tror han ikke jeg kan se forskel på mit hus med eller uden stillads?!?
DFO - Der er intet at se, men hver dag går vi fra et ulåst hus, så det var da meget rart om vi kunne ramme den dag stilladsarbejderne kommer?
Lars - Jeg ringer til dem og finder ud af det med det samme...

Næste dag. Intet nyt fra Tømrer Lars. Jeg ringede...
DFO - Fandt du ud af noget i går?
Lars - Ja, vi er stadig forsinkede på Fyn, så jeg aftalte næste mandag med stilladsfirmaet!
DFO - ??!?
Der skulle taget efter planen være færdigt!?!?
DFO - OK, så lader vi døren stå åben der!

Næste mandag kom jeg hjem fra job til et funklende stillads om hele min domicil. Sådan nu rykker det. Men i en uge skete der intet. Mandagen efter stod der en stor container på min parkeringsplads!
Nu sker der noget, tænkte jeg. Men endnu en gang skulle jeg vente lidt. Kun ca. 4 uger forsinket dukkede en splejset tømrer og hans svend op. De lignede ikke just et par 'jern' man tænkte "skil mit hus ad så det bliver bedre", men her tog jeg igen fejl... Tømrer Jørgen, som den klejne mand hed og hans kuli var effektive as hell til at pille tag ned. På kun en dag havde de pillet det gamle tag af med lægter und alles! Hell Yeah, nu rykker det!

Et par uger senere lykkedes det faktisk at få lægter, tagsten og veluxvinduer klasket på huset, og på trods af at de var færdige med ca. 8 ugers forsinkelse, på trods af at det indvendige fugearbejde ikke var færdigt og på trods af forkerte veluxvinduer var jeg så glad og tilfreds at jeg underskrev færdigmeldingen, så banken kunne frigøre de 248.000 der var når de havde taget deres blodsugende gebyrer for lån, renter, solvind, heksecirkler osv. Den endelige regning lød på 256.000, så der manglede altså noget...

Men vi havde to huse, Tømrer Jørgen var en måned forsinket på næsteprojekt, og Tømrer Lars ville bare gerne have de fleste af pengene og så kigge på fejlvinduer, fugning og restbetaling senere...

Efter et par måneder sendte Tømrer Lars sekretær en rykkerskrivelse på de 8 kilo plus 500 i gebyr, renter, bod o.lign. Jeg sendte en mail tilbage, hvor jeg skrev at byggeriet ikke var færdigt, samt at der ikke var tgaet stilling til at det var de forkerte vinduer.

Det blev efterår, og da det begyndte at regne, kunne man tydeligt se at de nye tagrender havde fald den gale vej. Mange steder 'stod' der vand i tagrenden når det var tørvejr, og mange steder løb det ud over kanten når det regnede... Jeg kontaktede firmaet, og klagede...

Intet hørte jeg, andet end en rykkerskrivelse efter et par måneder med endnu 500 i igle-gebyr. Jeg skrev endnu en undremail til Die Dumme Damen, som ikke svarede min første mail...

Et otte måneder efter byggeriet ophør, ringede Tømrer Lars til mig og sagde at nu ville Tømrer Michal gerne komme og lave afslutninger.
Lars - Han kommer i morgen hvis det passer?
DFO - Øh? OK? Har Jørgen stadig kældernøglen
Lars - Ja den har jeg her...

Hjem fra arbejde og konstatere at Tømrer Michael har været der og fuge.

Dagen efter.
Lars - Jeg ville gerne bede dig betale de resterende penge nu!
DFO - Jamen jeg mener ikke vi er færdige endnu. Tagrenden er ikke rettet, og i mellemtiden har jeg konstateret at tagstenene ikke er monteret med bindere, som det er nedskrevet i kontrakten og foreskrevet af producenten...
Lars - Det skal jeg nok få rettet op på så snart du betaler det sidste, men du må ikke tilbageholde penge det er ulovligt. Det er ganske vist så lille et beløb, at det ikke er værd at sætte en advokat på, men det er uetisk af dig! Det må man ikke... Her kunne jeg fortsætte i det uendelige og udlevere alle de patetiske og klynkende ord han kom med, men det vil jeg skåne jer for, fordi det vil klinge tåkrummende hult når I læser slutningen på mit epos om tag og tyveri.
DFO - Men jeg synes ikke jeg skal betale fuld pris for de forkerte vinduer.
Lars - Jeg sender dig en ny regning med en reduktion for vinduerne, når du betaler den retter vi tagrender op og kigger på det med bindere...

Jeg modtog ganske rigtigt en ny regning, fratrukket rykkergebyrer og reduceret med 600,- for fejlagtige vinduer. Vi aftalte at skubbe betalingen til børnepengene kom, og jeg betalte og siden er der intet sket!?!?

Jo, jeg har rykket mange gange. Et par gange har Tømrer Lars sagt han ville komme forbi, men han har glemt mig to gange, hvor jeg har taget fri og siddet og ventet på ham...

Til sidst kom han forbi. Kiggede på taget...
Lars - Måske er tagrenden lige og huset skævt?
Smart Smarte, men vand løber nedad, og uanset om huset havde været trekanten eller rundt, så skulle du sørge for at spritnye tagrender leder vandet væk fra taget. Klaphat!
DFO - Når man betaler for nye tagrender skal vandet vel løbe ned i nedløbsrøret?
Lars - Ja selvfølgelig, jeg får blikkenslageren ud og kigge på det.

Oppe på loftet kiggede vi ind gennem det hul jeg havde lavet i undertaget til ventilationsudtræk fra badeværelset. Her kunne vi se at Tømrer Jørgen ikke havde sat bindere på hver 3. tagsten som det var foreskrevet. Faktisk kunne vi se en, EN, EN freakin binder på de ca. 30 sten man kunne se gennem hullet, og den sad helt nede i bunden af taget...
Lars - Jamen, nu har det jo ligget på et år, med to storme, så det betyder ingenting!

Flot, flot, flot er der nogen i Jylland og på Fyn, som overvejer at få nyt tag?

Er der nogen der er interesserede i at vide hvem jeg ville anbefale man går udenom?

Ja jeg spørger bare...?

5 kommentarer:

  1. Oh my God....

    Det er jo ligefrem smæske-lækre flødeskumskager serveret på et guldfad direkte til Operation X ;o)

    Sikken en masse bøvl, som I godt kunne have været foruden (til trods for din ufølsommme udtalelse om fyns land - "The heart of Denmark" ;o)

    SvarSlet
  2. Ja og jeg fristes næsten til copy/paste af mailkorrespondencen...

    SvarSlet
  3. Fuck, fuckety, fuck. Det havde jeg lykkeligvis glemt...
    HA. Nogen ting er altså ok at blive skilt fra.... ;-)

    Men øv, for fanden hvor jeg savner det helt vidunderlige hus. Og dig selvfølgelig. Lidt. Men det ved du ;-)

    SvarSlet
  4. Og reolen Trine! Uden at kende dig, men efter at have læst uttallige indlæg både her og på din blog, så tror jeg også du savner reolen (hvilket jo er forståeligt nok, da det i mine øjne må være drømmereolen)
    haha nå et sidespring.
    Træls historie. Virkelig træls!

    SvarSlet
  5. Der er sådan nogle sider hvor man kan skrive om den slags så andre kan undgå dem.

    SvarSlet