søndag den 4. oktober 2009

Løst og fast om blogging!

30. November sidste år startede jeg denne blog.

Det er ikke et år siden endnu, men jeg synes alligvel det er tid til at gøre status. Mange af mine venner i real-space forstår nemlig ikke min verden i cyber-space, selvom jeg forsøger at lokke dem med ind. De fatter simpelthen ikke:
  • at jeg gider bruge min tid på det
  • at jeg gider læse andres blogs
  • at jeg vil lægge personlige detaljer ud

Det vil jeg forsøge at forklare...

Mine blogs er mine opslagstavler. Jeg kan klippe ting ud som jeg ser og hænge op, hvis det er noget jeg skal huske eller gerne vil se på. Jeg kan også selv skrive sedler som jeg hænger op. Men hvor opslagstavler normalt kun kan ses i det rum de hænger, så kan min opslagstavle ses af alle. Kloden over! Jeg kan vise et billede, en tekst eller en video, nærmest hvor jeg står og går. På den måde er min blog jo nærmest blevet en reklamesøjle.

Jeg har også et par blogs med mine klasser i skolen. Der har jeg oprettet eleverne som skribenter og så lægger de deres værker ud til skue og kommentarer. Forældrene kan følge med, de glemmer ikke deres papirer i skolen/derhjemme, men har deres direkte opkobling til det hvor de står og går. De kan endda skrive til hinanden i ferierne. En havde vist sin familie i Tyrkiet bloggen da han var der!

Jeg har også en blog for min loge. Det er nok nogle af de tungeste at trække ind i Blogland, men vi kan nu stemme om vedtægter, diskutere afgørelser og håne hinanden efter træf.

Men det her er ikke engang det bedste ved at blogge. Det bedste er alle de spændende mennesker man lærer at kende i Blogland. Det er derfor jeg gider bruge tiden på det. De fleste af mine venner i den virkelige verden er mænd, men i Blogland er det anderledes (tjek evt. min skare af faste læsere, hvis du er i tvivl). Jeg fik hurtigt et indtryk af at Blogland var et kvindeland! Det virkede på mig som om, der var flere kvinder der blogger, at kvinderne var morsommere end mændene i Blogland, og det satte jeg mig for at undersøge om var rigtigt. Det er 'kvaksalver-forskning' jeg praktiserer, men mine betragtninger er:

  • Jeg har 16 udvalgte blogs jeg læser, heraf er de 6 skrevet af mænd, og de 10 af kvinder. Derfor må man konkludere at jeg næsten synes kvinder er dobbelt interessante som mænd at læse. Mon der er lidt fluen på væggen agtigt over det?
  • Jeg har jo også forsøgt at undersøge hvem der læser min blog? Og her er det interessant at af de 109 som har markeret i undersøgelsen er der 4 mænd! Jeg er ovenikøbet selv den ene. 97% af mine læsere er altså kvinder. Det anede mig lidt, for de kommentarer jeg får og de faste læsere jeg har, bekræfter det billede. Jeg er smigret, jeg er overrasket og jeg er også lidt selvglad, når jeg tillader mig i et spøgefuldt øjeblik at sige til SHM at jeg nedlægger min profil på dating.dk, da Amme-armadaen giver mig nok kontakt til kvinder.

Jeg skriver ikke for at please nogen. Jeg skriver det der falder mig ind, og oftest handler det om parforhold, børn, madlavning, husbyg eller fantasi. Det rammer åbentbart bredt nok til at der pænt konstant er 100 unikke læsere (det har jeg fra min statcounter og ikke fra afstemningen) der lægger vejen forbi om dagen. Når man er opmærksomhedssøgende og et socialt interagerende menneske som mig, er det her simpelthen et afhængighedsforhold der burde begrænses.

Allerbedst omkring blogging er dog at nogle af cyberbekendtskaberne skaber connections i den virkelige verden. Snart skal jeg mødes med nogle af alle disse kvinder, og jeg glæder mig meget. Også selvom temaet er lagt meget kvindagtigt an med stoffer, håndarbejde og kaglen... Flertallet fik nok afgjort det. Alligevel tror jeg der må være mere interessante ting der også kommer frem. Derfor glæder jeg mig til at møde andre voksne mennesker der er så spændende at de har en blog!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar