tirsdag den 28. april 2009

Om undervisning

I morgen skal jeg igen undervise i dansk i 3.a.

Det er en klasse ingen andre har kunnet få til at arbejde fornuftigt, selvstændigt og initiativrigt i. Jeg elsker dem! Det er simpelthen for får timer jeg har dernede, men jeg holder også af mine andre timer i c-klassen, hvor dem de andre børn stempler som tumper, får den omsorg, det tempo de har brug for. Jeg elsker også mine tirsdage, hvor jeg har skemafri, så med så mange gode ting, er jeg nødt til at affinde mig med den sparsomme tid der er til rådighed.

Jeg skider på konformiteten og andres fordomme om hvad børn på 9-10 år kan eller ikke kan. Børnene i 3.a. (med 80% to-sprogede) jonglerer rundt med begreber som illustrationer, spionage, genrekendskab, problematik, personkarakteristik, intertekstuelle referencer osv. For jeg lader som om de kan!

- 3.a. HØR EFTER FOR DET HER ER SAT.. SVÆRT! Hvis nogen kan læse det jeg skriver på tavlen i første forsøge giver jeg flødeboller. (ordet var intertekstuel reference) De griner fordi læreren næsten bandede...
- I dag skal I lære endnu en snydekode til eksamen, hvisker jeg. (underligt nok er de stille nu, selvom alle siger at det ikke er til at få ro, uanset hvor højt man råber?)
- Det er ligesom hvis man kender en historie der minder om den vi læser nu, så kan man fortælle at den kender man også. Så får man point for noget helt andet, smart ikke?

I morgen skal de lære at skrive digte. De ved det bare ikke. I mandags skrev de spionrapporter om Ronja og Birks forsøg på at ride på Rap og Laban, og nøgleordene i deres spionage skal blive til digte...
- OK folkens, i dag skal I lære hvornår det er i orden at stjæle fra de døde... (Astrid Lindgren er jo død). Hug alle de svære ord fra jeres spionagarapporter fra sidst og tilsæt lidt tillægsord, navneord og udsagnsord.

Jo jo, det bliver jätte kul.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar