fredag den 12. december 2008

Helvede eller Herregård?


Engelsk overklasseromantik, nej tak!

Fredag aften. Behovet for eskapisme er enormt.
Kridt-Iglen har været syg, jeg har været hjemme med hende og SHM har slæbt de to andre i skole, til ugens sidste dag i trædemøllen. Efter en endnu en uge med masser af job-, familie- og parforholdskampe, er energiniveauet i bund.

Vi trænger til en stille aften foran tossekassen - kender I det? Det moderne lejrbål, hvor øjnene kan få hvile og tankerne kan vandre. Samtale er unødvendig, og hvis det endelig forekommer er det om handlingen i filmen, og altså andres fiktive problemer; De kan ikke betale regningerne, herligt! Nu dør han om lidt, so what? Hendes mand er hende utro, den heldige kartoffel!

Men jeg lavede en eklatant fodfejl denne aften. Vi gennemgik tv-programmet, og da alt så lige uinteressant ud, lod jeg SHM vælge. Hva faen; hvis hun får sin vilje her, kan det jo være min tur næste gang. Om hun havde luret mig, eller bare var lige så ukoncentreret som jeg, men hun fandt forbløffende målbevidst et engelsk overklassedrama der foregår i 1930'erne, Goshford Park.
Jeg ved ikke om nogen her har set noget af den, men come on...! Alle ligner hinanden, alle siger ligegyldige ting, og i 1 time sker der intet. Det er som Matador, bare uden humor, handling og historie. De rige virker hjælpeløse og dumme, og de fattige er misundelige. Det får næsten idoldyrkelsen af Paris Hilton, Britney Spears og Kelly Osbourne til at virke som et universitetsstudie ved siden af!

Når men vi bænkede os foran fjerneren, SHM havde ovenikøbet lavet en bakke, med the og kager (måske var det en temafest?), men jeg må indrømme at jeg blev en reakinkarnation af min farfar, som altid (uden undtagelse) faldt i søvn midt i film (hvis det var efter kl. 19) men vågnede op og sagde: Det var da en underlig usammenhængende handling.

Tredje gang jeg sov sparkede SHM til mig: Nå men det er så åbenbart fordi at hende tjenestepigen knalder med godsejeren, og hendes søsters mand er gået fallit og kan ikke få job i mandens firma. Ham den anden tjener er hittebarn, men det er hans mor der er kammerpige for grevinden, og den klodsede pige fra landet er i lære som tjenestepige, og kan ikke overleve uden det afskyelige drømmejob, er det ikke herligt? men ham der er fra Amerika slog måske godsejeren ihjel da han foretog en telefonering, men muligvis... På mindre end ½ minut opsumerede hun 1 times ørkenvandring i at træde vande foran et kamera. Undskyld skat, jeg kan ikke mere, jeg skal blogge mig!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar